sapa - baca - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van ilse holemans - WaarBenJij.nu sapa - baca - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van ilse holemans - WaarBenJij.nu

sapa - baca

Blijf op de hoogte en volg ilse

03 November 2012 | Vietnam, Lào Cai

SAPA 2 november,
men eerste 5 miljoen gaan afhalen (200 euro)
en start van 2 dagen hiken met overnachting in homestay. we waren met een klein groepje dus dat is leuk, maar blijkbaar waren er vele kleine groepjes. in mijn groep 3 nederlands, marjolein (ook alleen aan het reizen) en mieke en peter (mensen met veel reiservaring) dit gaat leuk worden dacht ik. blijkbaar had marjolein een dagtour geboekt en was het enkel mieke, peter en ik en nog een gezin die later aankwamen, die in de homestay zouden overnachten. super lieve mensen, prachtige rustige omgeving. Terwijl wij nog even op ontdekking gingen kookten ze op een klein vuurtje gedurende uren een maaltijd voor ons, super frietjes, groentjes, rijst, alles was super lekker. we kregen dan gratis shotjes happy water, peter kon daar precies goed tegen, maar ik dacht, kzal maar voorzichtig zijn want... leek me heel straf. men eerste woordje vietnamees was dan ook Jo (schol) en na de shot moet je dan handen shaken.
Dag 2 van de hike begon met heerlijke pannenkoeken, vandaag was het vele rustiger in de bergen, leuke fotos van dieren en spelende kindjes, ook van een drol met bloempje op dat zou geluk betekenen voor veel dochters. het bergvolk hier heet hmong en de dames zijn de beste verkopers, .. you by for me? good collor for you! als je zegt kheb al een tasje: this different collor... dat hoor je zo om de 5 seconden. het had snachts geregend dus het zand was nu modder geworden en dus glad, de kleine meisjes waren zo lief om ons te helpen. van hen heb ik dan ook een mooi tasje gekocht.
savond met marjolein en martijn tapas gaan eten met echte rode wijn vanuit chili, kostte iets van een 20 euro voor een fles, maar dat deed deugd, een jongen met sportkledij aan probeerde ons met klasse te bedienen was grappig, daarna nog wat cocktails gaan drinken,altijd een goede afsluiter en da kost hier rond de 2 a 3 euro!
3 november markt in baca. tja deze is enkel op zondag, dus veel toeristen, vietnam is vele toeristischer dan china, vooral veel nederlanders hier. markt was kleurijk en interessant, hier zag je de cans met happy water, super goedkoop. ze verkopen er ook honden, poesjes, kiekes en buffalo's, niet voor op te eten hoor. ik kreeg normaal lunch maar dat is misgelopen, het meisje begon te wenen, maar tja in vietnam zijn ze nog niet zo goed in organiseren. daarna nog typisch dorpje bezocht.
op de bus mieke leren kennen, zij kent een zekere josie die ook aan rotsklimmen doet, interessant ;-). eindhalt in lao cai daar kon je dan nachttrein nemen naar naar hanoi, bijna iedereen doet dit omdat het gemakkelijkste is. maar je moet daar enkele uren in restaurant wachten. no prob, een jongen poetste daar schoenen, handig want de mijn waren mega vuil na de trekking, en heb hem ook gevraagd of hij kan naaien want er was al een litsje kapot van mijn rugzak, ja ze dat kon hij ook, jeuj! in dat restaurant kreeg ik dan ook eindelijk men ticket voor de trein, je moet ze hier echt vertrouwen hoor, maar tot hiertoe komt het wel in orde.